Porada
Jak powstaje olej silnikowy - rafinacja ropy naftowej?, cz. 2
dodano: 2014-01-04 Kategoria: Poradnik olejowy
autor: Oleoo Tagi: poradnik olejowy , olej silnikowy

Jak powstaje olej silnikowy - rafinacja ropy naftowej?, cz. 2

 

Na wytworzenie oleju silnikowego składa się wiele procesów rafinacji. W pierwszej części artykułu opisaliśmy trzy podstawowe procesy, do których zaliczamy: odsalanie, odparowanie, destylację próżniową.

 

W kolejnych etapach produkcji wykorzystujemy kolejne procesy chemiczne:

 

1.         Ekstrakcja rozpuszczalnikowa

W schematach konwencjonalnych istota procesu sprowadza się do ekstrakcji, czyli wymywania związków niepożądanych za pomocą odpowiednich rozpuszczalników. Celem tego procesu realizowanego na bloku olejowym jest usuniecie
(lub znaczne zmniejszenie ilości) destylatów olejowych wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, substancji asfaltowo - żywicznych oraz związków
z pierwiastkami innymi niż węgiel i wodór.  80% zanieczyszczeń aromatycznych jest usuwanych poprzez tę metodę. To znacznie poprawia stabilność termiczną
i odporność na utlenianie i podnosi wskaźnik lepkości produktu końcowego (oleju silnikowego). Jednak operacja ta ma na celu głównie zwiększenie wskaźnika lepkości destylatu olejowego.

 

 

 

  

2.         Odparafinowanie

Nasycone węglowodory (parafiny) są usuwany w celu poprawy płynność olejów
w niskich i wyższych temperaturach. W niskich temperaturach zanieczyszczenia spowodowane obecnością wosku mogą znacznie krystalizować co powoduje, że smar gęstnieje i w rezultacie obniża się sprawność pompy olejowej. Odparafinowanie w schemacie konwencjonalnym polega na oziębianiu destylatu, w obecności takich rozpuszczalników jak metyloetyloketon (MEK) lub mieszanina dichloroetanu i chlorku metylenu (Di-Me), a następnie odfiltrowaniu wytraconych kryształów. Inaczej metyloetyloketon (MEK) jest dodawany do bazy olejowej i jest ona chłodzona do nieco poniżej temperatury płynięcia oleju. Wszystkie powstałe kryształy wosku są usuwane przez procesy filtracyjne.

 

Temperatura płynięcia oleju silnikowego jest często określana w jego specyfikacji chemicznej i zasadniczo odnosi się do najniższej temperatury, w której olej nadal posiada właściwości płynięcia (ten nieco bardziej skomplikowany parametr zostanie omówiony w innym artykule).

 

 

3.         Hydrofinishing

Proces ten wchodzący w skład technologii rafinacji jest zarezerwowany dla wyższych jakościowo olei bazowych. Proces tzw. „hydrofinising” wykorzystuje złoża katalizatora i wodoru przez, które przechodzi rozgrzany olej. W jej wyniku następuje całkowite uwodornienie węglowodorów nienasyconych oraz stabilizacja produktów gotowych. Końcowe produkty są zatem praktycznie pozbawione węglowodorów nienasyconych
i aromatycznych, a przez to wykazują wysoka stabilność termiczno-oksydacyjna
i jasna barwę. Etap ten ma na celu poprawę barwy i stabilności oksydacyjnej produktów m.in. poprzez dalsze usunięcie związków siarki i azotu. Proces ten poprawia odporność na utlenianie, stabilność termiczną oraz kolor substancji smarnej.

 

4.         Hydrotreating

W niektórych przypadkach stosuje się bardziej surowsze metody oprócz regularnych procesów jakim jest „hydrofinising”. Metoda tzw. „hydrotreating” wykorzystuje ekstremalnie wysokie temperatury i ekstremalne ciśnienia w obecności katalizatora.

W wyniku zastosowania tej metody, zanieczyszczenia w postaci węglowodorów aromatycznych zostają zastąpione niearomatycznymi węglowodorami. Uzyskane cząsteczki węglowodorów są znacznie bardziej stabilne, a baza olejowa  jest bardziej czystsza, zawierająca znikome ilości zanieczyszczeń.

 

 

Proces ten może być stosowany w miejscu ekstrakcji aromatów i/lub w uzupełnieniu do ekstrakcji rozpuszczalnikowej. Hydrotreating jest o wiele bardziej skuteczny, charakteryzuje się około 99% usunięciem zanieczyszczeń aromatycznych w przeciwieństwie do ekstrakcji rozpuszczalnikowej, gdzie usuwane zanieczyszczenia stanowią około 80%. Jednak tylko dla uzyskania wysokojakościowych olei bazowych stosuje się tę metodę.

 

 Jak powstaje olej silnikowy cz3.

Komentarze
Komentarz do: Jak powstaje olej silnikowy - rafinacja ropy naftowej?, cz. 2
Mirek 2014-01-04 Odpowiedz
Nie wiedziałem że aż tyle procesów jest potrzebnych do powstania oleju silnikowego. Dobry artykuł, prosto napisany i na temat. Czekam na kolejną cześć jeśli będzie:)


Dodaj komentarz
Autor:
Treść:
Kod:
Akceptuję regulamin

NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE ARTYKUŁY